Cari
Back
Pembiayaan  
 
Pinjaman Peribadi Cash Plus
Nikmati pinjaman peribadi tanpa cagaran dan penjamin, dan tempoh pembayaran balik sehingga 5 tahun untuk memenuhi impian anda. Mohon sekarang!
Kiriman Wang  
Pertukaran Mata Wang  
CIMB@Work  
Lebih Perkhidmatan  
Perkhidmatan Perbankan Islamik  
Pengurusan Harta Islamik  
Promosi Terkini  
CIMB Deals  
Aplikasi CIMB OCTO  
CIMB Clicks  
DuitNow QR  
Diperibadikan Untuk Anda  
Pusat Bantuan Pelanggan  
Cari Kami  
Extra Care daripada CIMB  
You're viewing:
Perbankan Peribadi
Other Sites
Perbankan Seharian Anda
Akaun
Kad
Pembiayaan
Lebih Perkhidmatan
Pengurusan Kekayaan
Investments
Insurans/Takaful
Bantuan & Sokongan
Kadar & Caj
Kalkulator
Keselamatan & Penipuan
logo
MY - BM

Saya kena scam! Apa yang perlu saya lakukan?

 

Jika anda di scam atau mengesan aktiviti luar biasa dan mencurigakan yang melibatkan akaun bank anda, sila hubungi kami:

Langkah 1

HENTI: Kunci CIMB Clicks ID anda.

Langkah 2

HUBUNGI: Maklumkan kepada bank dengan segera di +603 620477788 atau NSRC di 997.

Langkah 3

LAPOR: Buat laporan polis. Salinan laporan anda mungkin akan diminta oleh pihak bank untuk membantu siasatan sekiranya perlu. 

 

 

Sila ambil perhatian bahawa mengemukakan tuntutan palsu ke atas transaksi yang dipertikaikan adalah perkara yang serius, dan pihak Bank boleh mengambil tindakan yang sewajarnya, termasuk melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Apa yang Akan Berlaku Selepas Anda Membuat Laporan

 

  • Kami akan segera melindungi akaun anda bagi mengelakkan sebarang kerugian lanjut.
  • Pasukan Penipuan (Fraud Team) kami akan menjalankan siasatan dan mungkin akan menghubungi anda untuk maklumat tambahan.
  • Anda akan menerima maklumat terkini dan dimaklumkan mengenai keputusan selepas siasatan selesai.
  •  Jika berkenaan, kami akan mengambil tindakan yang perlu seperti pemulihan dana bagi transaksi yang dipertikaikan.

 

Jangan jadi mangsa scam. 

Kenali jenis penipuan/scams terkini.

Saya kena scam! Apa yang perlu saya lakukan?

 

Jika anda di scam atau mengesan aktiviti luar biasa dan mencurigakan yang melibatkan akaun bank anda, sila hubungi kami:

Langkah 1

HENTI: Kunci CIMB Biz ID or OCTO Biz ID anda.

Langkah 2

HUBUNGI: Maklumkan kepada bank dengan segera di  1300 888 828  atau  NSRC di 997. Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi +603 6204 7788.

Langkah 3

LAPOR: Buat laporan polis. Salinan laporan anda mungkin akan diminta oleh pihak bank untuk membantu siasatan sekiranya perlu. 

 

Sila ambil perhatian bahawa mengemukakan tuntutan palsu ke atas transaksi yang dipertikaikan adalah perkara yang serius, dan pihak Bank boleh mengambil tindakan yang sewajarnya, termasuk melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Apa yang Akan Berlaku Selepas Anda Membuat Laporan

 

  • Kami akan segera melindungi akaun anda bagi mengelakkan sebarang kerugian lanjut.
  • Pasukan Penipuan (Fraud Team) kami akan menjalankan siasatan dan mungkin akan menghubungi anda untuk maklumat tambahan.
  • Anda akan menerima maklumat terkini dan dimaklumkan mengenai keputusan selepas siasatan selesai.
  •  Jika berkenaan, kami akan mengambil tindakan yang perlu seperti pemulihan dana bagi transaksi yang dipertikaikan.

 

Jangan jadi mangsa scam. 

Kenali jenis penipuan/scams terkini.

Notis Penting : Lindungi diri anda daripada penipuan dan scam

 

Kod SMS rasmi CIMB ialah 68833, 68883 dan 62886.

 

Semua komunikasi SMS daripada CIMB hanya akan dihantar melalui kod SMS ini. 

 

Walau bagaimanapun, sila ambil maklum bahawa mesej daripada kod SMS rasmi ini masih berisiko disalahgunakan melalui kaedah "spoofing". Penipu mungkin cuba menggunakan nombor yang dinyatakan untuk menghantar mesej palsu. 

 

Oleh itu, untuk keselamatan anda, sila ingat perkara berikut:

- CIMB tidak akan menghantar pautan atau meminta maklumat peribadi anda melalui SMS. 

- Jangan klik sebarang pautran, membuat panggilan, atau memberi maklum balas terhadap mesej SMS yang mencurigakan. 

- Jika anda menerima SMS yang mencurigakan atau buka daripada kod SMS rasmi di atas, sila segera sekat penghantar dan padamkan SMS tersebut.

 

#JanganKenaScam

Tingkatkan keselamatan anda ke tahap seterusnya dan lindungi kewangan anda.

Perjuangan menentang jenayah siber adalah tanggungjawab bersama. Ikuti perkembangan terkini dan ambil tindakan untuk melindungi diri anda daripada menjadi mangsa penipuan!

Perkara yang Perlu Dilakukan

 

Sahkan sumber

Semak sebarang penghantar e-mel, mesej dan panggilan.

 

Periksa pautan

Jangan klik URL yang meragukan. 

 

Lindungi akses

Guna kata laluan kukuh. Sentiasa baca kandungan OTP/TAC sebelum memuktamadkan sebarang transaksi bagi mengelakkan kelulusan transaksi yang tidak dibenarkan.

 

Kemas kini sistem

Pastikan peranti dan aplikasi sentiasa dikemas kini, dan muat turun aplikasi hanya daripada aplikasi rasmi.

 

Pantau dan lapor

Semak transaksi dengan kerap dan laporkan segera sebarang aktiviti yang mencurigakan. 

 

Berwaspada

Lengkapkan diri dengan maklumat mengenai taktik penipuan terkini dan tanda amaran.

 

Perkara yang Perlu Dielakkan

 

Jangan klik atau kongsi tanpa pengesahan

Elakkan klik pautan/lampiran atau berkongsi maklumat sulit seperti kata laluan dan OTP. 

 

Jangan percaya panggilan yang tidak sah

Berhati-hati dengan panggilan, mesej atau e-mel tidak diminta yang mendakwa daripada bank atau agensi kerajaan.

 

Jangan kongsi maklimat kewangan melalui e-mel atau SMS

Bank dan organisasi sah tidak akan meminta maklumat sebegini melalui saluran tersebut.

 

Jangan terburu-buru membuat keputusan

Penipu sering mencipta rasa terdesak, ambil masa untuk semah dan sahkan. 

 

Jangan buat transaksi melalui Wi-Fi awam

Rangkaian tidak selamat bolej dedahkan data peribadi anda. 

 

Jangan terpedaya dengan tawaran yang terlalu menarik

Waspada terhadap janji kekayaan segera, pulangan tidak realistik atau hadiah palsu.

 

Video Kesedaran Mengenai Penipuan

"Jika anda ingin melihat lebih banyak tip atau video berkaitan penipuan, sila layari saluran YouTube rasmi atau Instagram CIMB Malaysia"