Cari
Back
Pembiayaan  
 
Pinjaman Peribadi Cash Plus
Nikmati pinjaman peribadi tanpa cagaran dan penjamin, dan tempoh pembayaran balik sehingga 5 tahun untuk memenuhi impian anda. Mohon sekarang!
Kiriman Wang  
Pertukaran Mata Wang  
CIMB@Work  
Lebih Perkhidmatan  
Perkhidmatan Perbankan Islamik  
Pengurusan Harta Islamik  
Promosi Terkini  
CIMB Deals  
Aplikasi CIMB OCTO  
CIMB Clicks  
DuitNow QR  
Diperibadikan Untuk Anda  
Pusat Bantuan Pelanggan  
Cari Kami  
Extra Care daripada CIMB  
You're viewing:
Perbankan Peribadi
Other Sites
Perbankan Seharian Anda
Akaun
Kad
Pembiayaan
Lebih Perkhidmatan
Pengurusan Kekayaan
Investments
Insurans/Takaful
Bantuan & Sokongan
Kadar & Caj
Kalkulator
Keselamatan & Penipuan
logo
MY - BM

Panggilan Penipuan

Apakah Panggilan Penipuan?

 

Panggilan penipuan ialah panggilan telefon palsu di mana scammer menyamar sebagai organisasi yang dipercayai seperti bank, agensi kerajaan atau penyedia perkhidmatan untuk memperdaya anda supaya berkongsi maklumat sensitif atau membuat pembayaran.

 

Jenis-jenis Panggilan Penipuan:

Penipuan Penyamaran: Scammer mendakwa dirinya daripada bank, polis atau jabatan cukai dan menuntut tindakan segera.

Hadiah atau Penipuan Loteri: Janji memenangi wang tunai atau hadiah, memerlukan bayaran pendahuluan atau butiran peribadi.

Penipuan Sokongan Teknikal: Ejen sokongan palsu mendakwa peranti anda mempunyai virus dan meminta akses jauh.

Penipuan Kutipan Hutang: Panggilan mengancam yang menuntut bil atau cukai yang belum dibayar.

 

Tips Pencegahan:

1. Tamatkan panggilan mencurigakan serta-merta. Hubungi semula melalui nombor rasmi institusi berkenaan. 

2. Aktifkan ciri sekatan panggilan atau gunakan aplikasi seperti Truecaller, ataupun tetapan sekatan spam pada telefon anda untuk mengurangkan gangguan. 

3. Laporkan panggilan penipuan kepada penyedia telekomunikasi atau pihak berkuasa berkaitan. 

4. Gunakan kata laluan rahsia bersama ahli keluarga bagi mengesahkan identity semasa menerima panggilan kecemasan. 

5. Elakkan berkongsi maklumat peribadi atau memberikan akses semasa menerima panggilan tidak dikenali, institusi rasmi tidak akan meminta kata laluan atau nombor PIN anda.