Anda Berada Di

  • Matlamat Perniagaan
  • Penyelesaian & Produk
  • Perbankan Digital
  • Promosi
  • Bantuan & Sokongan
  • Pautan Segera
Penyelesaian & Produk
  • Penyelesaian
  • Deposit & Pelaburan
  • Kad
  • Pembiayaan
  • Kewangan Perdagangan
  • Pengurusan Wang
  • Perbendaharaan
  • Insurans / Takaful
  • Lebih Perkhidmatan
Perbankan Digital

Mencegah Penipuan

 

Keselamatan perbankan anda, kepentingan kami. Ketahui bagaimana pihak bank bekerjasama bersama anda untuk mengelakkan penipuan dan kecurian identiti. Kami juga turut mengambil inisiatif tambahan untuk melindungi anda serta memberi informasi yang boleh anda gunakan untuk kekal selamat dalam talian. 

Kenali jenis-jenis penipuan

Penipuan Panggilan Telefon
Penipuan Panggilan Telefon

Malware bermaksud Perisian Hasad. Iaitu virus, trojan, dan perisian intip atau spyware ke program “Pengoptimuman PC” yang membahayakan peranti elektronik anda.

Memancing Data adalah sejenis pencurian identiti di mana penjahat menggunakan e-mel sebagai medium penyebaran untuk mengumpan anda ke laman web palsu. 

 

Anda kemudian akan diminta untuk mendedahkan maklumat kewangan dan peribadi sulit, kata laluan, nombor kad kredit berserta sebarang informasi yang sangat sulit.  

Anda mungkin menerima SMS atau panggilan telefon yang meminta anda menghubungi nombor yang diberikan untuk mengesahkan transaksi yang melibatkan maklumat akaun anda atau mendedahkan Kod Pengesahan Transaksi (OTP) yang telah anda terima melalui SMS.

Bagi penjenayah, memindahkan dana yang dicuri terus ke dalam akaun mereka boleh memudahkan agensi penguatkuasaan undang-undang untuk mengesan aktiviti jenayah mereka. Dalam usaha untuk kekal di bawah radar, keldai wang direkrut untuk membantu memudahkan pergerakan dana kepada penjenayah. Dengan kata lain, keldai wang digunakan secara khusus untuk menerima dan memindahkan wang yang dicuri. 

 

 

Penipu akan cuba merekrut pelanggan untuk menggunakan akaun perbankan peribadi mereka sebagai akaun perantara dengan menjanjikan ganjaran kepada mereka. Pengambilan biasanya akan dipromosikan melalui media sosial, sesi sembang atau iklan akhbar yang menawarkan tawaran kerja dari rumah.

 

 

Lindungi Diri Anda Sekarang

Elakkan daripada mengakses akaun bank anda menggunakan komputer atau wifi awam

Sentiasa gunakan talian peribadi anda.

Pasang anti-virus dan anti-malware

Lindungi komputer/peranti mudah alih anda daripada virus dan malware dengan memasang perisian anti-virus dan anti-malware. Untuk memaksimumkan perlindungan anda, kemas kini perisian ini dengan kerap untuk memastikan anda sentiasa mempunyai definisi virus terkini.

Dapatkan akses ke BizChannel@CIMB melalui URL www.cimb-bizchannel.com.my

Jangan sekali-kali mengakses laman web BizChannel@CIMB daripada lampiran atau pautan laman web dalam sebarang e-mel.

Jangan sekali-kali mendedahkan ID pengguna, kata laluan atau Kod Pengesahan Transaksi (OTP) anda kepada sesiapa, walaupun seseorang yang mengatakan dirinya sebagai pegawai bank atau polis

Ingat kata laluan anda dan jangan tulis di mana mana. Sentiasa ingat untuk menggunakan gabungan huruf, nombor &  aksara khas dalam kata laluan anda.

Log keluar apabila anda telah menyelesaikan transaksi perbankan anda

Laporkan jika terdapat sebarang transaksi luar biasa pada penyata anda dengan segera.

Pasang tembok api peribadi

Perisian dan/atau perkakasan tembok api membantu menyediakan perisai pelindung antara komputer/peranti mudah alih anda dan Internet. Penghalang ini boleh membantu menghentikan pihak tanpa kebenaran mendapat akses, mengambil maklumat atau meletakkan virus ke komputer/peranti mudah alih anda semasa anda disambungkan ke Internet.

Pasang perisian anti-spyware

Perisian intip atau Spyware adalah istilah untuk program tersembunyi pada komputer/peranti mudah alih anda yang menjejaki aktiviti pada komputer/peranti mudah alih anda. Perisian intip sering digabungkan dengan perkongsian fail, pemeriksaan virus e-mel atau atur cara pemecut imbas pelayar web, dan ia dipasang pada komputer/peranti mudah alih anda tanpa pengetahuan anda untuk memintas maklumat tentang anda dan komputer/peranti mudah alih anda.

 

Jenis maklumat yang dikumpul boleh termasuk penggunaan Internet peribadi, dan dalam beberapa keadaan, data sulit seperti kata laluan. Anda boleh memuat turun dan menjalankan program pakar yang direka untuk membantu mengenal pasti dan mengalih keluar ancaman daripada perisian intip. Seperti program anti-virus, ia juga perlu dikemas kini secara kerap untuk mengenali ancaman terkini.

Petua Keselamatan 

Elakkan menjalankan program atau membuka lampiran e-mel daripada sebarang sumber yang tidak diketahui atau tidak dipercayai

Anda tidak patut memasang perisian atau memuat turun sebarang fail dari laman web (cth. program, permainan, screensavers) yang anda tidak pasti sepenuhnya.

 

Anda juga harus mengimbas semua lampiran e-mel untuk virus dan mengelakkan daripada membuka apa-apa e-mel daripada individu atau organisasi yang tidak anda kenali atau percayai. Namun begitu, sesetengah virus boleh merebak dengan menghantar e-mel yang dijangkiti kepada semua penerima yang terdapat di dalam buku alamat. 

 

Oleh itu, anda juga boleh menerima virus melalui lampiran e-mel daripada seseorang yang anda kenali. Jangan buka apa-apa lampiran e-mel jika anda tidak pasti apa kandungannya. 

 

Nota penting: CIMB atau BizChannel@CIMB tidak akan menghantar e-mel yang meminta anda mengesahkan semula maklumat Perbankan Online anda melalui e-mel atau sebarang pautan daripada e-mel. Jika anda telah menerima e-mel sebegini, sila hubungi kami dengan segera di mybusinesscare@cimb.com

Berhati-hati apabila menggunakan komputer/rangkaian awam atau perkongsian

Jika anda mengakses akaun menggunakan komputer di kafe siber, perpustakaan atau tempat kerja anda, pastikan komputer itu mempunyai perisian anti-virus, tembok api, anti-spyware dan pelayar web terkini. Walaupun Wi-Fi merupakan cara mudah untuk mengakses Internet, anda tidak digalakkan untuk log masuk ke dalam akaun perbankan melalui sambungan Wi-Fi, terutamanya di tempat awam seperti lapangan terbang, hotel atau pusat membeli-belah.

Elakkan "rooting" atau "jailbreaking" peranti mudah alih anda

Anda tidak digalakkan menggunakan Aplikasi BizChannel@CIMB pada peranti "rooted" atau "jailbroken" kerana mereka lebih terdedah kepada serangan penipuan. Peranti "rooted" atau "jailbroken" mempunyai keselamatan yang minimum, menjadikannya lebih mudah bagi penipu untuk mendapatkan akses kepada butiran peribadi anda dan maklumat lain yang disimpan atau dihantar melalui peranti anda dan mungkin membolehkan aktiviti transaksi tidak sah seperti pemindahan dana.

Sediakan pembayaran dengan lebih awal

Ini untuk memastikan syarikat anda mempunyai masa yang mencukupi untuk mengesahkan pembayaran. Untuk pembayaran pukal, muat turun perincian transaksi anda ke dalam laporan untuk dipadankan dan sahkan butiran transaksi dengan sumber maklumat anda.

 

Sahkan fail yang dimuat naik dengan segera

Sebaik sahaja anda memuat naik fail, selalu sahkan butiran fail dengan segera. Klik pada pautan hiper nama fail yang dimuat naik SEBELUM mengesahkan pembayaran.

 

Sentiasa mengesahkan transaksi anda *

Pastikan butir-butir arahan pembayaran, seperti Nombor Akaun Penerima adalah betul sebelum hantar untuk mendapatkan persetujuan.

* Harap maklum bahawa bank penerima tidak mengesahkan nombor dan nama akaun benefisiari untuk pembayaran Interbank GIRO (IBG) dan Payroll.