Cari
Back
Perbendaharaan  
Lebih Perkhidmatan  
Perbankan Islam  
Promosi Terkini  
OCTO Biz  
BizChannel@CIMB  
Corporate Cards Online  
Permohonan Tersimpan Diambil Semula-i  
Pusat Bantuan Pelanggan  
Cari Kami  
You're viewing:
Perbankan Perniagaan
Other Sites
Perniagaan Seharian
Deposit & Pelaburan
Kad
Pengurusan Wang
Penyelesaian Perniagaan
Penyelesaian
Kewangan Perdagangan
Pembiayaan
Insurans / Takaful
Lebih Perkhidmatan
Perbankan Islam
Bantuan & Sokongan
Kadar & Caj
Keselamatan & Penipuan
logo
MY - BM

Panggilan Penipuan

Apakah Panggilan Penipuan?

 

Panggilan penipuan ialah panggilan telefon palsu di mana scammer menyamar sebagai organisasi yang dipercayai seperti bank, agensi kerajaan atau penyedia perkhidmatan untuk memperdaya anda supaya berkongsi maklumat sensitif atau membuat pembayaran.

 

Jenis-jenis Panggilan Penipuan:

Penipuan Penyamaran: Scammer mendakwa dirinya daripada bank, polis atau jabatan cukai dan menuntut tindakan segera.

Hadiah atau Penipuan Loteri: Janji memenangi wang tunai atau hadiah, memerlukan bayaran pendahuluan atau butiran peribadi.

Penipuan Sokongan Teknikal: Ejen sokongan palsu mendakwa peranti anda mempunyai virus dan meminta akses jauh.

Penipuan Kutipan Hutang: Panggilan mengancam yang menuntut bil atau cukai yang belum dibayar.

 

Tips Pencegahan:

1. Tamatkan panggilan mencurigakan serta-merta. Hubungi semula melalui nombor rasmi institusi berkenaan. 

2. Aktifkan ciri sekatan panggilan atau gunakan aplikasi seperti Truecaller, ataupun tetapan sekatan spam pada telefon anda untuk mengurangkan gangguan. 

3. Laporkan panggilan penipuan kepada penyedia telekomunikasi atau pihak berkuasa berkaitan. 

4. Gunakan kata laluan rahsia bersama ahli keluarga bagi mengesahkan identity semasa menerima panggilan kecemasan. 

5. Elakkan berkongsi maklumat peribadi atau memberikan akses semasa menerima panggilan tidak dikenali, institusi rasmi tidak akan meminta kata laluan atau nombor PIN anda.